Středoškoláci a cizí jazyky? Někteří se učí i čtyři

Výuka cizích jazyků je na dnešních středních školách, zejména gymnáziích nezbytností. Pečlivě na ni dbá například Biskupské gymnázium ve Žďáře nad Sázavou.

„Cizí jazyky jsou pro většinu našich studentů prostředkem pro realizaci nadstandardních vzdělávacích programů, které jsou v prostředí středních škol výjimečné,“ tvrdí Jiří Cočev, ředitel Biskupského gymnázia ve Žďáře nad Sázavou. „Kromě povinných hodin jazyků mají studenti mnoho dalších možností k sebezdokonalování v této oblasti. Velká část studentů využívá nabídku nepovinných předmětů, mezi nimiž jsou také jazykové kurzy připravující je na složení certifikačních zkoušek s mezinárodní platnost,“ dodává ředitel.

Kromě klasických jazyků (angličtiny, němčiny a ruštiny) nabízí „Bigy“ rovněž kurzy francouzštiny a španělštiny. Mezi studenty se najdou i takoví nadšenci, kteří současně studují čtyři světové jazyky. Odborné vedení a každodenní podporu studentům zajišťují odborně vzdělaní učitelé.

Odborně v angličtině

Letos na podzim žďárská škola otevřela anglickou knihovnu, kterou jí darovalo jedno z anglických vydavatelství. Tato novinka bude studentům dále zvyšovat jejich čtenářskou gramotnost v angličtině. „Studenti Bigy jsou zvyklí řešit v cizím jazyce i odborné problémy. Vybraní žáci zažívají na vlastní kůži, jak pracují vědecké týmy na Akademii věd ČR a na některých odborných pracovištích vysokých škol. I tady využívají své znalosti cizích jazyků. Odborná vědecká literatura se do českého jazyka nepřekládá – angličtina je univerzálním komunikačním jazykem,“ vysvětluje vedoucí předmětové komise anglického jazyka Jitka Stráská.

Odborný růst studentů podporuje Biskupské gymnázium také dalšími aktivitami. Do atraktivních vzdělávací programů v anglickém jazyce se studenti mohou přihlásit třeba prostřednictvím mezinárodně uznávaných kurzů, které nabízí americká univerzita Johna Hopkinse v Baltimoru.

„Zvládnout celou středoškolskou matematiku, a navíc v angličtině během několika měsíců není snadný úkol – přesto se do něj někteří pustili a zvládli ho. Každý rok těmito kurzy projde více než deset studentů Bigy, a to s vynikajícími výsledky. Pomyslným vrcholem jejich studia je potom absolvování takzvaných AP kurzů, které jsou v případě vynikajícího výsledku vstupenkou na prestižní zahraniční univerzity,“ doplňuje Iva Burešová, garant pro práci s nadanými studenty a vyučující matematiky.

Kurzy v zahraničí

Značnou motivací a zároveň ověřením získaných jazykových komunikačních dovedností jsou pro studenty zahraniční vzdělávací kurzy. Na realizaci této aktivity Bigy získalo z projektu Evropské unie téměř milion korun.

Bětka Severová, studentka posledního ročníku, která se nedávno vrátila z Oxfordu, vypráví: „V Londýně nás přivítalo typické anglické počasí, tedy mlha, která by se dala krájet. V průběhu dne se nakonec ukázalo sluníčko, které ozářilo krásné londýnské scenérie, jako je London Eye, Big Ben, Westminster Palace, Buckingham Palace, Tower Bridge neboTraffalgar Square. Po celodenní návštěvě Londýna jsme se vydali do Oxfordu, kde jsme byli ubytováni v anglických rodinách. V tomto dechberoucím městě jsme se ponořili do studentské atmosféry při návštěvách několika univerzit včetně Christ ChurchCollege, která v sobě skrývá i další kouzlo. Prostory tohoto univerzitního komplexu jsou totiž známé z filmu o mladém čaroději Harrym Potterovi. Většina z vás by zcela jistě poznala bradavickou jídelnu nebo nádvoří, na kterém Harry poprvé nasednul na koště.“

Její učitelka Petra Schneiter upřesňuje: „Do Anglie jsme odjeli na tři vzdělávací akce. Po Hastingsu a Oxfordu následoval Edinburg. Na týden jedinečných zážitků a nedocenitelných zkušeností bezprostředně navazuje další modul jazykového vzdělávání hrazený rovněž z unijních prostředků Naše škola získala 980 tisíc korun na individuální on-line jazykovou výuku. Každý student má svůj unikátní jazykový plán, který se neustále aktualizuje a vyhodnocuje podle momentálního pokroku studenta. Systém se nám velmi líbí – je efektivním a pro studenty zajímavým způsobem domácí přípravy na hodiny jazyků.“